Skola och högre utbildning
Skola och högre utbildning
Skolan är barns och ungdomars arbetsplats och därför är det av stor vikt att den är jämlik såväl i studiemiljö och utbildningsinnehåll.
Alla barn och ungdomar har rätt att redan från förskolan och sedan under hela resterande skoltiden få relevant information om olika sexuella läggningar, könsuttryck och sätt att förhålla sig till könsidentitet. Det är viktigt att under trygga former få ta till sig kunskap, bli behandlad med respekt och få vara den en är. Det är också grundläggande att bli respekterad för den egna identiteten, sin familjebakgrund och föräldrars sexuella läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Unga hbtq+personer behöver bli bekräftade och ges möjlighet att utvecklas. Många ungdomar möts av stereotypa och begränsande normer och förväntas växa upp och vara heterosexuella cis-personer. Unga hbtq+personer behöver bli bekräftade och ges möjlighet att utvecklas. Det är därför viktigt att barn och unga får möta vuxna inom skolans värld som har hbtq+kompetens.
Alla elever ska ha rätt till sex- och samlevnadsundervisning – undervisning om olika sätt att se på kön, genus och sexualitet. Skolans läromedel ska ge god kunskap och insikt om hbtq+personers situation. Undervisningen i skolan måste tydligare ta upp dessa frågor i syfte att motverka fördomsfulla attityder och främja sexuell hälsa. Ungdomars sexualitet ska inte tabubeläggas och moraliseras kring.
Förskolan, grundskolan och gymnasieskolan ska tillämpa ett normkritiskt förhållningssätt. Detsamma ska även gälla på såväl vuxenutbildningar och folkhögskolor. I hela utbildningsväsendet ska det finnas ett heltäckande skydd mot diskriminerande behandling av barn, elever och personal. Detta måste också omfatta ett krav på åtgärder mot diskriminering på grund av könsöverskridande identitet eller uttryck.
Arbetet mot kränkande behandling, trakasserier och diskriminering i skolan måste stärkas. Lärare och annan skolpersonal behöver få kunskap och kompetens för att kunna förebygga kränkningar och systematiskt arbeta för en öppen och välkomnande skola. En motsvarande ”Lex Sarah” ska införas som innebär att personal på alla skolor har skyldighet att rapportera missförhållanden som våld, kränkningar och trakasserier eller om läroplanen eller värdegrunden inte följs. Denna rapportering skall ske till kommunen på ett snarlikt sätt som också sker när det gäller missförhållanden inom vården.
Det finns många tillfällen där man riskerar att diskrimineras under sin studietid. En av dessa, som borde vara enkelt att motverka, är vid betygsbedömning. Vi vill därför använda anonymisering där det är möjligt för att minska diskriminering.
Universitet och högskolor spelar en viktig roll för normerna i ett samhälle, både genom att utgöra en plattform för samhällsdebatt och genom de värderingar och kunskaper som ges till framtida yrkesverksamma. Lärosäten ska ta sitt ansvar som demokratiska mötesplatser för debatt och ha ett normkritiskt perspektiv när de planerar evenemang öppna för allmänheten eller agerar i utbildningspolitiska frågor. Högre utbildning ska innehålla obligatoriska moment med hbtq+kunskap och normkritik där detta är relevant för det framtida yrket. Särskilt viktigt är det i utbildningar till yrken inom vård, social service, pedagogik och rättsväsendet. Det är viktigt att universitet och högskolor inkluderar även transstudenter i det förebyggande arbetet. Hbtq+studenter skall fullt ut omfattas av alla styrdokument för det förebyggande jämställdhets- och jämlikhetsarbetet.
Ett nationellt kunskapscentrum med hbtq+inriktning skulle kunna svara mot de behov av kunskap som behövs. Centret skulle fungera som kunskapsbas i nära samverkan med både forskarvärlden, lärosäten för högre utbildning och hbtq+organisationer. För att beakta den marginaliserade ställning transpersoner som grupp har kan centret ges i uppdrag att särskilt bevaka transpersoners rättigheter samt initiera och följa upp forskning om transpersoner.
Därför vill HBTQ+Socialdemokrater:
Införa anonymitet i betygsbedömning på skolor och lärosäten där det är möjligt.
Att all personal inom förskola, skola och fritidsverksamhet ska ha hbtq+kompetens.
Att hbtq+perspektiv ska finnas med i hela utbildningssystemet
Att det ska tillämpas ett normkritiskt förhållningssätt i hela utbildningssystemet.
Införa en “Lex Sarah” i skolan.
Förbjuda skolor från att drivas på konfessionell grund.
Att alla barn och elever ska ha rätt till sex- och samlevnadsundervisning fri från fördomar och som bejakar lusten också utifrån ett hbtq+perspektiv.
Att högre utbildning ska innehålla obligatoriska moment med hbtq+kunskap och normkritik där detta är relevant för det framtida yrket
Att elev- och studenthälsan skall aktivt arbeta förebyggande med hbtq+frågor för att minska den psykiska ohälsan.
Att alla skolor och lärosäten ska erbjuda könsneutrala samt enskilda toaletter och omklädningsrum.